اصول همسرداری از نگاه اسلام از نظر اسلام بهترین الگو، بلکه الگوی منحصر، کسی است که کامل و بینقص باشد و تجلی احکام الهی را بتوان در رفتار وی مشاهده کرد. به عبارت دیگر، کسی شایسته الگو شدن است که تجسم قرآن کریم باشد و همانا این شخصیت بیهمتا، رسول گرامی اسلام (ص) است. رسول گرامی اسلام و ائمه اطهار، قرآن مجسم هستند. شخصی به نام «سعد بن هشام» روایت کرده است: به دیدار همسر پیامبر رفتم و از اخلاق رسول خدا (ص) پرسیدم او گفت: آیا تو قرآن نمیخوانی؟ گفتم چرا. گفت: اخلاق رسول خدا (ص)، قرآنی است. نخستین سنگ بنای نهاد مقدس خانواده، با پیوند زن و مرد آغاز میشود و در نتیجه، اولین مسئولیت نیز از همین پیوند و رابطه شکل میگیرد. زن و شوهر به محض پیوند مشترک، مسوولیتهایی برایشان به وجود میآید که اگر به درستی عمل کنند، محیط خانواده و در نتیجه اجتماع، یکپارچه لبریز صفا و صمیمیت میشود و رنگ معنویت میگیرد. تعریف همسرداری مفهوم عام همسرداری یعنی زنداری و شوهرداری است، بنابراین محتوای این نوشتار، منشوری برای همه زن و شوهرها به ویژه برای زوجین جوانی است که تازه تشکیل خانواده داده و در این وادی، فاقد تجربه هستند. قرآن کریم اصولی را بیان میکند که رعایت آن موجب تقویت و تحکیم پیوندهای خانوادگی و در نهایت کسب سعادت اخروی میشود. همسرداری در قرآن کریم قرآن کریم اصولی را بیان میکند که رعایت آن موجب تقویت و تحکیم پیوندهای خانوادگی و در نهایت کسب سعادت اخروی میشود. درست است که روانشناسان و مشاوران خانواده بر اساس مطالعات و تجربیات خود اصولی را به زوجین میآموزند که در جای خود باید مورد توجه قرار گیرد، بنابراین قصد داریم به طور اختصار اصول قرآنی را مورد توجه قرار دهیم: اصل آرامش بخشی همسران یکی از اصول مهم همسرداری در قرآن کریم، اصل آرامش بخشی همسران است. اصلی که اساساً علت آفرینش همسر بوده و فلسفه ازدواج نیز دستیابی به آن است. قرآن کریم رابطه و نقش تکمیلی زن و مرد در چارچوب نهاد خانواده را مایه سکون و آرامش طرفین در فضایی آکنده از مودت و مهربانی برمیشمارد: و از نشانههای او این است که همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید و در میانتان مودت و رحمت قرار داد. در این نشانههایی است برای گروهی که تفکر میکنند. (روم/۲۱) بعضی از اشخاص میپندارند که آرامش، تنها با آسایش به دست میآید، به همین دلیل از آرامش خود هزینه میکنند تا به آسایش برسند. غافل از اینکه گم شدهٔ بشر، آرامش است. هیچ کسی منکر نیاز انسان به آسایش نیست، اما:آسایش مقدمهای برای رسیدن به آرامش است. قرآن کریم راههای رسیدن به آرامش را نشان داده که از جمله این راهها، یاد خداوند است. آنها کسانی هستند که ایمان آوردهاند و دلهایشان به یاد خدا مطمئن و آرام است. آگاه باشید، با یاد خدا دلها آرامش مییابد. (الرعد/۲۸) مفسران نوشتهاند، مقصود از اطمینان در آیهٔ فوق، همان سکون و آرامش است. عجیب است که قرآن کریم افزون بر یاد خدا، همسر را نیز آرامشبخش نامیده است. همچنین در سوره مبارکه اعراف، تعبیر دیگری از آرامشبخشی همسر ذکر شده و در آن آمده است: او خدایی است که همهٔ شما را از یک فرد آفرید و همسرش را نیز از جنس او قرار داد، تا در کنار او بیاساید. (اعراف/۱۸۹) انسان نیازهای متنوعی دارد که برخی از آنها جسمی و بعضی دیگر روحی است. نیاز انسان به امنیت، امید، احترام، محبت و امور جنسی از این جملهاند. آرامش نیز یکی از مهمترین این نیازها به شمار میآید که نقش همسر در تأمین آنها چشمگیر و بینظیر است. بیپاسخ ماندن این نیازها اضطراب، ناامیدی و افسردگی را به دنبال دارد که در این خصوص به روایتی اشاره میشود. امام علی (ع) درباره حضرت زهرا (س) فرمودهاند: من هرگاه به فاطمه (س) نگاه میکردم، غم و غصههایم زائل میگردید. امام صادق (ع) از رسول خدا (ص) نقل کردهاند که فرمود:مرد مسلمان بعد از اسلام، از هیچ چیز بیش از همسر مسلمانی که وقتی به او نگاه میکند شاد شود، بهره نمیبرد. انسان همواره بیقرار و ناآرام است و جز همسو شدن با قطبنمای الهی خداوند متعال، امکان درک آرامش را نخواهد داشت و خداوند زوجین را آفرید تا مایه آرامش یکدیگر باشند. اگر زن و شوهر به یکدیگر مهر ورزند، خانه به محیطی امن، آرام و مناسب برای رشد و کمال خود و فرزندان تبدیل خواهد شد. اصل مهرورزی همسران مهرورزی در روابط میان همسران، یک اصل مهم و یک نیاز ضروری است. مقصود از مهرورزی، دوست داشتن و به طور خاص، آشکار سازی دوستیها است. خدای متعال میان زوجین محبت ایجاد کرده است. این مطلب در بخش پایانی سوره مبارکه روم ذکر شده است: و خداوند میان شما همسران، مودت و رحمت قرار داد. در این نشانههایی است برای گروهی که تفکر میکنند. مفسران درباره تفاوت مفهومی دو واژه «مودت» و «رحمت» نوشتهاند، مودت به معنای محبتی است که اثرش در مقام عمل ظاهر باشد و رحمت به معنای نوعی تأثر نفسانی است که از مشاهده محرومیتِ محرومی که کمالی را ندارد و محتاج به رفع نقص است، در دل پدید میآید و صاحب دل را وادار میکند تا در مقام عمل برآید و او را از محرومیت نجات داده و نقصش را رفع کند. بدین ترتیب میتوان گفت: رحمت، مهر، محبت و علاقه قلبی است و مودت، اثری است که در نتیجه آن بر زبان یا رفتار ظاهر میشود. با توجه به مفهوم دو واژه یاد شده، مودت و رحمت، مجعول خداوند در روابط همسران است. نکته قابل توجه آن است که مطابق آنچه پیش از این ذکر شد:فلسفه آفرینش همسر برای انسان، نیل به آرامش است. روشن است که آرامش در روابط همسران، بدون مودت و رحمت به دست نخواهد آمد. به همین دلیل خدای متعال نعمتش را کامل کرده و مودت و رحمت را نیز ایجاد کرده است. بنابراین، نیازی نیست همسران در ایجاد محبت بکوشند، بلکه آنان باید بیاموزند و بکوشند که این نعمت خدایی را حفظ نمایند و از هر چیزی که آن را کمرنگ و یا به نفرت تبدیل میکند، اجتناب نمایند. اگر زن و شوهر به یکدیگر مهر ورزند، خانه به محیطی امن، آرام و مناسب برای رشد و کمال خود و فرزندان تبدیل خواهد شد. همهٔ دستورهایی که اسلام درباره چگونگی صدا کردن یکدیگر، سلام کردن، پیشواز و بدرقه رفتن، خداحافظی کردن، غذای خوب پختن، ایراد نگرفتن از کارهای یکدیگر، تمیزی و نظافت، زینت و خودآرایی، سپاس و قدردانی از یکدیگر، عیب پوشی، تبسم و خوشرویی، خوشزبانی و مسائل دیگری از این قبیل به ما آموخته است، به منظور ایجاد محبت و تحکیم روابط خانوادگی است. امام صادق (ع) در سخنی زیبا فرمودهاند: کوشش در زیاد کردن محبت به همسر، در حقیقت، کوشش برای افزودن مراتب ایمانی است. حتی تأکید شده است که این محبت را اظهار کنید و بر زبان آورید، در این صورت است که هرگز از یادشان نمیرود
نظرات شما عزیزان:
|